Vilka pennor, färglägga stämplar

Allmänt snack om kortmakeri
Användarvisningsbild
jozzan

Vilka pennor, färglägga stämplar

Inläggav jozzan » 29 jan 2016, 11:03

Hej :)
Jag gör mest kort. Jag använder promarkers när jag färglägger stämpelmotiv. Men när man målar pluttiga saker som tex magnolia motiv tycker jag att man målar så lätt utanför kanterna. Så jag undrar mest om det finns bättre pennor, tex med tunnare spets?
Vad för pennor använder du? :)
Har även hört talas om cameleon pennor, är dom bra?
Tack :) //Jossan

Användarvisningsbild
mamapuh

Re: Vilka pennor, färglägga stämplar

Inläggav mamapuh » 29 jan 2016, 20:02

Promarker har ju tunna spetsar som man sätter på pennorna så man kan måla detaljer.

Användarvisningsbild
jozzan

Inläggav jozzan » 29 jan 2016, 21:57

mamapuh skrev:Promarker har ju tunna spetsar som man sätter på pennorna så man kan måla detaljer.

Jag vet, men tycker det blir svårare att tex göra skuggning och det är jobbigt att byta ut spetsen hela tiden då jag bara har typ 3 stycken.

ANNAANNA
I Think and Wonder, Wonder and Think
Om: Jag är ANNA jag.
DT: *Gästar gärna*
Kontakt:

Inläggav ANNAANNA » 30 jan 2016, 00:43

Jag målar med Distresser/Distress Ink och använder pensel, kanske är det något för dej, pensel alltså.

Användarvisningsbild
jozzan

Inläggav jozzan » 30 jan 2016, 13:27

ANNAANNA skrev:Jag målar med Distresser/Distress Ink och använder pensel, kanske är det något för dej, pensel alltså.

Hm, ja, kanske borde prova det :)

Användarvisningsbild
emma215
Kontakt:

Inläggav emma215 » 31 jan 2016, 10:15

Jag håller helt med, dock älskar jag mina Promarker och inte hittat några liknande med tunna spetsar
Säg gärna till om du hittar några :)

Har också några tunna till Promarker men för mig är det så svårt att ta av de från pennan för att sen få tillbaka den vanliga spetsen

Användarvisningsbild
mamapuh

Inläggav mamapuh » 31 jan 2016, 16:06

emma215 skrev:Har också några tunna till Promarker men för mig är det så svårt att ta av de från pennan för att sen få tillbaka den vanliga spetsen

Nu förstår jag inte. Få tillbaka den vanliga spetsen? Man sätter på den lilla spetsen på pennan, inte på den breda sidan. Och när man målat klart drar man bara av den lilla spetsen. Är det jag som inte fattar?

Användarvisningsbild
jozzan

Inläggav jozzan » 31 jan 2016, 19:22

emma215 skrev:Jag håller helt med, dock älskar jag mina Promarker och inte hittat några liknande med tunna spetsar
Säg gärna till om du hittar några :)

Har också några tunna till Promarker men för mig är det så svårt att ta av de från pennan för att sen få tillbaka den vanliga spetsen

Absolut, ska nog prova några olika tror jag. Säger till om jag hittar några bra :)

Användarvisningsbild
emma215
Kontakt:

Inläggav emma215 » 01 feb 2016, 19:02

mamapuh skrev:
emma215 skrev:Har också några tunna till Promarker men för mig är det så svårt att ta av de från pennan för att sen få tillbaka den vanliga spetsen

Nu förstår jag inte. Få tillbaka den vanliga spetsen? Man sätter på den lilla spetsen på pennan, inte på den breda sidan. Och när man målat klart drar man bara av den lilla spetsen. Är det jag som inte fattar?

Förlåt om jag skrev otydligt, japp är precis så jag gör men jag har haft oturen på två av mina pennor att jag inte fått av den tunna spetsen utan att den vanliga spetsen följt med, med andra ord pennan har gått sönder enligt mig :)
Och inte velat testa på fler

Användarvisningsbild
mamapuh

Inläggav mamapuh » 02 feb 2016, 20:46

emma215 skrev:
mamapuh skrev:

Förlåt om jag skrev otydligt, japp är precis så jag gör men jag har haft oturen på två av mina pennor att jag inte fått av den tunna spetsen utan att den vanliga spetsen följt med, med andra ord pennan har gått sönder enligt mig :)

AHA - då var det jag som inte fattade! Tack för att du förtydligade för mig!

Användarvisningsbild
Magenta
Scrapgalen shopoholic
Kontakt:

Inläggav Magenta » 06 feb 2016, 05:50

emma215 skrev:
mamapuh skrev:

Alltså jag har ju en spets till nästan alla min Promarker och det är ju bara att lossa den smala spetsen när man ska måla med den vanliga smala och sen sätter man på den igen när man är klar så jag har alltså spetsen kvar på pennan.

Man får dra ordentligt på en del och drar man loss allt är det ju bara att sätta tillbaka det igen.... :D

Användarvisningsbild
emma215
Kontakt:

Inläggav emma215 » 06 feb 2016, 19:57

Min penna gick sönder när jag försökte dela på den samla och vanliga, hela lossnade (smala och vanliga udden) och sen när jag skulle få isär de så vart det bara pannkaka :(

Hehe ne de där tunna är inte mina vänner :p

Användarvisningsbild
jozzan

Inläggav jozzan » 06 feb 2016, 22:37

Ingen som provat chameleon? ;)

ANNAANNA
I Think and Wonder, Wonder and Think
Om: Jag är ANNA jag.
DT: *Gästar gärna*
Kontakt:

Inläggav ANNAANNA » 09 feb 2016, 11:50

Jo, det finns trådar om dem här på forumet, använd sökfunktionen så hittar du dem säkert. Du kan också kolla på Youtube där det finns ett antal instruktions och demonstrationsfilmer med dem.

Om det är ett fåtal färger som du återkommande färglägger yttepytteytor med då kanske du skulle titta på de nyanserna i TriMarker istället. Ja, de kostar pengar men då har du kanske löst ditt dilemma istället för att prova nästa sorts pennor istället.

Återgå till "Kortmakeri"