Hur fästa band på kort?

Allmänt snack om kortmakeri
Användarvisningsbild
Anneli K
Om: Torpare, datanörd...

Hur fästa band på kort?

Inläggav Anneli K » 10 sep 2013, 17:21

Jag ska fästa ett band runt ett kort, organzaband, vad är bäst att använda, lim vilken typ i så fall, eller dubbelhäftande tejp?

Användarvisningsbild
Ziro
Älskar blått
Kontakt:

Re: Hur fästa band på kort?

Inläggav Ziro » 10 sep 2013, 17:25

Jag använder smal dubbelhäftande tejp.

Användarvisningsbild
Anneli K

Inläggav Anneli K » 10 sep 2013, 18:56

Tejpar du på kortet och fäster sen bandet?

Användarvisningsbild
Ziro
Älskar blått
Kontakt:

Inläggav Ziro » 10 sep 2013, 20:01

Anneli K skrev:Tejpar du på kortet och fäster sen bandet?

Ja jag tejpar först på kortet och fäster sedan bandet. Men prova först på någon provbit och se så att tejpen inte syns igenom. Olika tejpar kan synas olika mycket. Har man tejp i samma bredd som bandet borde det inte synas. Jag använder inte organzaband så ofta. Annars kan man låta bandet gå runt pappret och fästa på baksidan, om du förstår vad jag menar. Har man någon dekoration över bandet, tex en blomma kan man fästa bandet under dekorationen, där det inte syns.

Användarvisningsbild
Anneli K

Inläggav Anneli K » 10 sep 2013, 21:10

Ziro skrev:
Anneli K skrev:Tejpar du på kortet och fäster sen bandet?

Ja jag tejpar först på kortet och fäster sedan bandet. Men prova först på någon provbit och se så att tejpen inte syns igenom. Olika tejpar kan synas olika mycket. Har man tejp i samma bredd som bandet borde det inte synas. Jag använder inte organzaband så ofta. Annars kan man låta bandet gå runt pappret och fästa på baksidan, om du förstår vad jag menar. Har man någon dekoration över bandet, tex en blomma kan man fästa bandet under dekorationen, där det inte syns.

Jag ska ha ändarna och knyta med så jag måste fästa hela bandet runt.
Får prova mig fram men det är ju bra att veta hur andra brukar göra och vad man absolut inte bör göra. :)

Användarvisningsbild
Anneli K

Inläggav Anneli K » 24 sep 2013, 20:53

Nu har jag testat mig fram med vanligt trätextillim och det blev ju inte bra.
Testade Zig limpenna men eftersom bandet är så genomskinligt så släpper ju limmet när det har torkat och blir som på post it-lappar.
Testade dubbelhäftande tejp men tycker det sitter för dåligt.

Nån som har fler förslag?

Användarvisningsbild
karin@scrappa.nu
Kontakt:

Inläggav karin@scrappa.nu » 24 sep 2013, 20:58

sy, påsnitar/öljetter, häftklammer, slits att trä in/ut genom

Användarvisningsbild
mamapuh

Inläggav mamapuh » 24 sep 2013, 21:31

Anneli K skrev:Nu har jag testat mig fram med vanligt trätextillim och det blev ju inte bra.
Testade Zig limpenna men eftersom bandet är så genomskinligt så släpper ju limmet när det har torkat och blir som på post it-lappar.
Testade dubbelhäftande tejp men tycker det sitter för dåligt.

Nån som har fler förslag?

Det finns en dubbelhäftande tejp som är väldigt klistrig och som man kan få så gott som osynlig under band. Har tyvärr inget namn på denna osynliga tejp,men jag brukar använda den när jag inte vill fästa bandet på något annat sätt. Det håller!

Användarvisningsbild
karin@scrappa.nu
Kontakt:

Inläggav karin@scrappa.nu » 24 sep 2013, 21:33

mamapuh skrev:Det finns en dubbelhäftande tejp som är väldigt klistrig och som man kan få så gott som osynlig under band. Har tyvärr inget namn på denna osynliga tejp,men jag brukar använda den när jag inte vill fästa bandet på något annat sätt. Det håller!

Tänker du på "red-liner" tejp? Är inte den så klistrig att det blir klistrigt genom organzabandet?

Användarvisningsbild
Anneli K

Inläggav Anneli K » 24 sep 2013, 21:38

Om jag har förklarat dåligt så ska bandet fästas slätt över ett kort, ev. täckas lite av någon dekoration och knytas som stängning. Runt hela kortet alltså ska bandet fästas.

Användarvisningsbild
mamapuh

Inläggav mamapuh » 25 sep 2013, 08:34

karin@scrappa.nu skrev:
mamapuh skrev:Det finns en dubbelhäftande tejp som är väldigt klistrig och som man kan få så gott som osynlig under band. Har tyvärr inget namn på denna osynliga tejp,men jag brukar använda den när jag inte vill fästa bandet på något annat sätt. Det håller!

Tänker du på "red-liner" tejp? Är inte den så klistrig att det blir klistrigt genom organzabandet?

Det har jag inte upplevt med den tejpen jag har, jag gnuggar jättemycket innan jag drar bort skyddspappret, då går tejpen liksom in i pappret under, och bandet fäster snyggt ovanpå, utan att bli klistrigt genom organzaband. Men jag vet inte om det är red-liner tejp jag har.

Användarvisningsbild
Ziro
Älskar blått
Kontakt:

Inläggav Ziro » 25 sep 2013, 10:35

Prova med sån där röd tejp. Ranger kallar den Redliner:

http://www.scrap-perra.se/produkter/nyheter-per-veckaater-i-lager/2012/v37/ranger/ranger-inkssentials-12-redline-wonder-tape-15-feet.html

Den sitter som berget och syns inte genom bandet.

Användarvisningsbild
Anneli K

Inläggav Anneli K » 25 sep 2013, 14:28

Ziro skrev:Prova med sån där röd tejp. Ranger kallar den Redliner:

http://www.scrap-perra.se/produkter/nyheter-per-veckaater-i-lager/2012/v37/ranger/ranger-inkssentials-12-redline-wonder-tape-15-feet.html

Den sitter som berget och syns inte genom bandet.

Den kanske jag kan få tag på på mässan i Karlstad.
Tack för tipset allihop! :great:

smire1

Inläggav smire1 » 26 sep 2013, 12:52

Hej! Du kan ju prova med spraylim, det har jag använt och det funkar bra, syns inte igenom heller! Med vänlig hälsning, Ulrika

grodmamma

Inläggav grodmamma » 26 sep 2013, 15:29

Problemet med tejp är att den fortsätter vara klistrig, om organzaväven är för gles så blir det en luddfälla om du förstår vad jag menar. Tror jag i alla fall? Jag limmar hellre, eller fäster runt eller med dekorationer.

Jag är gravt beroende av rangers lim "matte accents" för alla slags monteringar. Har hört att deras "glossy accents" funkar bra den med, men det har jag inte testat.

För att montera spetsar använder jag alltid min matte accents, och då sätter jag limmet på spetsen.

Vad gäller tejp har jag en dubbelhäftande tryckkänslig tejp från scotch:
http://www.in-exfarg.se/dubbelhaftande-tejp-scotch-3m-12mmx50m-p-2572-c-257.aspx
Den är superduperstark och bra, har inte velat gå vidare efter jag hittade den!

Återgå till "Kortmakeri"