Träffen ställs in

Information och tips
Scrapsommar

Träffen ställs in

Inläggav Scrapsommar » 08 aug 2014, 09:26

Hej.

Vad händer om en träff ställs in av arrangören?

Får man som anmäld tillbaka hela anmälningsavgiften då och vad gäller om en flerdagsträff ställs in efter att den börjat? Att åka ibland 30 mil för en träff är ju inte billigt.

Vem betalar i så fall tillbaka, företaget som arrangerar eller den som tagit emot anmälan?

ANNAANNA
I Think and Wonder, Wonder and Think
Om: Jag är ANNA jag.
DT: *Gästar gärna*
Kontakt:

Re: Träffen ställs in

Inläggav ANNAANNA » 11 aug 2014, 01:40

Frågor av den typen kan nog en Konsumentombudsman svara bäst på, om ni har en sådan i din kommun kontakta den/dem.

Konsumentköpslager gäller alla köp å så är det lite olika regler om det är varor, tjänster etc. Googla fram vad som står i den.

Scrapsommar

Inläggav Scrapsommar » 11 aug 2014, 08:35

Du har helt rätt i att Konsumentombudsmannen kan svara på det.

Men arrangörer brukar ju själva ha tänkt på detta och ha en policy. T ex vilket ansvar arrangören har kontra så kallade värdinnor.

ANNAANNA
Kontakt:

Inläggav ANNAANNA » 11 aug 2014, 11:16

Arrangörer måste rätta sig efter lagen, arrangörer tänker och agerar olika å det där med värdinnor, jag vet inte riktigt vad du menar där för några sådana har jag aldrig stött på i scrap/pysselsammanhang.

Scrapsommar

Inläggav Scrapsommar » 11 aug 2014, 16:41

Nu har jag fått svar från myndigheterna.
Säkert intressant för alla arrangörer eftersom det annars kan bli dyrbart.

ANNAANNA
Kontakt:

Inläggav ANNAANNA » 11 aug 2014, 23:00

Jag förutsätter att de flesta sköter sig och följer lag etc. De som inte sköter sig blir aldrig långvariga i någon bransch.

Användarvisningsbild
Ziro
Älskar blått
Kontakt:

Inläggav Ziro » 12 aug 2014, 09:25

Scrapsommar skrev:Nu har jag fått svar från myndigheterna.
Säkert intressant för alla arrangörer eftersom det annars kan bli dyrbart.

Vad svarade myndigheterna?

Scrapsommar

Inläggav Scrapsommar » 13 aug 2014, 15:12

Force Majaure-situatoner: Arrangören kan bli ersättningsskyldig på olika sätt beroende på vilka villkor som getts.

För detta krävs att arrangören är ett företag, en privatperson omfattas inte och då gäller att ersättning ska betalas tillbaka. (undantag kan såklart finnas)

Om en myndighet eller jämförbart med detta ställer in (t ex Hälsovårdsmyndighet, polis, Skatteverket, Socialförvaltning) "slår till" och stänger så kan deltagare inte räkna med någon hjälp från dessa att få pengar tillbaka. Force Majuare gäller inte heller även om företaget skulle säga sig inte kunna förutse att det skulle hända. Deltagarna får då i stället vända sig till företaget och kräva pengarna tillbaka.

Har företaget valt att låta någon annan vara värd för tillställningen och ta emot betalning så är det ändå företaget som är ersättningsskyldigt om det står som arrangör. Myndighetens "tillslag" (t ex polisen) kan däremot riktas mot värden.

Är det en värd som köpt skrivit på leasingavtal, hyreskontrakt med andra företag och utan att även företaget står på kontraktet är det värden som är betalningsskyldig till dessa, men det berör ju inte deltagare

Återgå till "Mässor och träffar"