Stämpel o Scrapmässan i Göteborg idag

Information och tips
ryaanna

Stämpel o Scrapmässan i Göteborg idag

Inläggav ryaanna » 10 mar 2013, 22:13

Hej

Är en tjej som var på mässan idag, i Göteborg. Den 1:à jag ar på, när den var på Svenska mässan, sedan något år på Ullevi, där det var idag, o i Exercishuset på Hedén. Men idag var det inget kul, fullt med folk ända från kl 10, fram till 12, när jag o mitt sällskap gick. I vissa butiker gick det knappt att titta alls p.g.a för mycket folk. Sedan var det långa köer för att betala.
Sedan tyckte jag oxå att det var svårt att veta vilka varor som tillhörde vilken butik. O Gummiapan hade ingen skylt alls efter bad jag kunde se, o det tog ett tag innan jag fattade att Gummiapan o Scrapfabriken stod ihop.

O varför var det inte så många butiker idag, saknade Kortmakaren o Phynnu Face. En sak som en i mitt sällskap reagerade på att vissa butiker hade prismärkt dåligt. Jag som scrappat länge vet på ett ungefär vad det kostar, men för en ny är det lätt.

Jag hade skrivit en liten lista på vad jag skulle ha, enfärgade CS o Gesso. Det fanns inte alls. Inka gold hade jag oxå skrivit upp, men. DEt var typ bara 2-3 färger såklart i de butikerna. Jag hade oxå skrivit en lista på olika blommor, fanns det? Nä, såklart inte. Jag först att inte butikerna kan ta med sig allt, men blir lite besviken oxå.

Varför var inte mässan lör-sön som den brukar? O varför måste man betala för att gå in, där man går in på mässa med butiker, där man få betala . Sen tycker jag oxå att butiker som Scrap-Perra o Cili in Papers borde fått större yta, då mycket av Cili In Papers produkter stod på varandra, kändes det som.
Sen på andra mässor jag vart på så har det ju alltid funnits s.k mässpriser på nya saker, o frontat de speciellt.

Hoppas mässan är 2dagar nästa gång igen, o på en annan plats. För denna kändes för trång.e
Hoppas jag inte var för gnällig nu.

Användarvisningsbild
scrapparlotta
Flower Power
Kontakt:

Re: Stämpel o Scrapmässan i Göteborg idag

Inläggav scrapparlotta » 10 mar 2013, 22:49

Oj då, det var inte mycket som var bra. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att gå på mässan idag, så jag kan inte säga om det du säger stämmer eller inte. Men tråkigt om det stämmer....dessa mässor brukar ju vara heeeelt underbara att gå på.

Användarvisningsbild
miggy
Kontakt:

Inläggav miggy » 12 mar 2013, 19:46

Jag var inte på mäsan själv, men anledningen till att det kostar pengar att gå in är väl för att hålla nere kostnaderna för utställarna. Om deras avgifter ensamma skulle täcka upp för alla utgifter skulle kanske färre företag ha råd att ställa ut, och det vore ju trist. Lokalhyran ska ju betalas, och arrangören vill förmodligen ha lön för allt arbete den lägger ner, samt lön till mässpersonalen som inte jobbar för själva butikerna, lokalerna ska städas efteråt osv.

Tråkigt att det inte fanns enfärgad cardstock, det är ju ändå en basvara och har funnits på samtliga mässor jag har besökt under mina 10 år som scrappare.

Jga håller med om att 2 dagar är bättre och brukar bli mindre trångt, men det kanske är av ekonomiska skäl.

Användarvisningsbild
Vilda Puck
Är inte bara KORT, jag gör även KORT

Inläggav Vilda Puck » 14 mar 2013, 08:39

Hejsan
Har läst igenom din bedömmning av mässan i Gbg och det var tråkigt att du inte var nöjd.
Vilda Stamps var där,dock inte jag men lite allmänt kan jag iallafall svara på lite av dina tankar.
Angående att det var mycket folk,och att det var för långa köer i kassorna så kan jag rekomendera att du kommer under den andra halvan av dagen,då det är betydligt luftigare i gångar och montrar.
Att montrarna står tätt håller jag med om,men det är inte lätt att hitta lokaler som rymmer många butiker ,och många butiker vill ju besökarna ha.så vi som ställer ut, gör det med ett leende och säger att finns det hjärterum finns det stjärterum :great:
Butikskyltning skall givetvis vara ett ,annars vet inte kunden vem dom har handlat av ,om det kanske skall ske en reklamation i efterhand,så det kanske arrangören kan ha som krav på utställarna :?:
Det är mycket dyrt att hyra lokaler och många av butikerna som skall ställa ut åker långväga ,bor på hotell osv så om inträdes avgiften för besökarna skulle tas bort så skulle monterhyrorna stiga avsevärt och kanske många av buikerna skulle inte komma då det inte fanns någon lönsamhet kvar.
Jag läser med ett leende att scrap Perra o cili inpapers borde FÅTT större yta ...butikerna själva bokar den yta dom vill ha och bägge dessa butiker har valt dubbla montrar så ,alla ``får `´det dom betalar för och att sedan varorna står på varandra beror endast på att dom vill ge er kunder så stort utbud som möjligt.
Mässerbjudande på nyheterna kan förekomma på mässor,men idag är det väldigt dåliga marginaler på varorna så därför är det inte så vanligt förekommande längre.
Hoppas du fick svar på lite av dina funderingar...ochh att du laddar om och kommer på eftermiddagen eller på söndagen om det är två dagar nästa gång :-)
Ha en bra dag

Tarja Arkivet

Inläggav Tarja Arkivet » 20 mar 2013, 22:45

Hej,

ledsen att du fick ett sådant negativt intryck av mässan. Oftast brukar det vara en härlig och upplyftande upplevelse att delta på en mässa.

Jag är en av arrangörerna och ska försöka förklara lite om det fungerar "bakom kulisserna". Det stämmer som Puck skriver ang monterstorlek. Det är utställarna som bestämmer hur stor monter de vill ha. Men till en sådan här liten mässa så får det ju inte bli förstora montrar heller för då slutar det med att det bara är 3-4 utställare.

Anledningen till att vi endast arrangerade mässa en dag är för att det är färre besökare under vårmässorna och för utställarna så blir kostnaderna mycket högre för två dagar (fler hotellnätter, dyrare lokal) och de säljer oftast inte mer på två dagar.

Att det var trångt, ja tyvärr brukar det vara jättetrångt när mässan öppnar. Om ni hade kommit vid två-tiden istället så hade det funnits gott om plats för er.

Tyvärr så hade Gummiapan otur med att få upp sin skylt. Vid ett-tiden lyckades de få upp den:)

Gällande entré avgiften så är det ju så att det ligger många timmars arbete bakom att arrangera en mässa och vi som gör det vill gärna ha en lön för det arbeta vi lägger ner. För att inte lägga all kostnad på uställarna, det är dyrt ändå för dem, så tar vi en avgift till mässan. Det är ganska få mässor runt om som inte tar en entré avgift.

Vi arrangerar en Hobbymässa på Svenska Mässan den 2-3 november- Det är MASSOR av utställare, stor lokal och i två dagar så vi hoppas att ni besöker oss och att ni får ett bättre intryck!

Hälsningar
Tarja och Marie på Skapa Event

Återgå till "Mässor och träffar"