Canvas/tavla med text - material??

Tips, hjälp, instruktioner, nyheter
Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Canvas/tavla med text - material??

Inläggav Sofia/Jozie » 18 feb 2014, 13:31

Jag har fått en bild i huvudet, och jag vill göra en tavla med vit/grå botten och text svart/grått (lite "smutsad" liksom). Vad ska jag använda till texten? Helst så vill jag att typsnitten på raderna ska vara olika stora så att alla rader blir lika breda. Är det schabloner som är bäst? Och isåfall, var hittar man bäst bokstavsschabloner, kanske gärna personifierade så att man kan fixa texten exakt så som man vill ha den?

Själva botten, räcker det med vanlig vit akrylfärg, och kleta in med grått där jag vill ha? Eller behövs typ gesso? Ska ju inte vara massa lager, bara bakgrundsfärg och text.

ozaki77

Re: Canvas/tavla med text - material??

Inläggav ozaki77 » 18 feb 2014, 14:02

Inte riktigt svar på din fråga kanske, men eftersom att jag är så såld på bildöverföring så måste jag ju föreslå det som ett alternativ. Skriv texten exakt som du vill ha den och i den färg du vill, skriv ut på laserskrivare och för sen över den på canvasen via akrylfärg, gesso eller lacklim. Funkar finfint!

Kram!

Användarvisningsbild
Camillao73
Happy messy hands
Kontakt:

Inläggav Camillao73 » 18 feb 2014, 19:24

vitcanvas-1.jpg
vitcanvas-1.jpg (80.62 KiB) Visad 6397 gånger

Så här har jag gjort. Det var visserligen helvitt men.

Jag hade gesso i botten. LImmade på chipboard hjärtan och sådana där skummgummibokstäver. Sedan hade jag texture paste för struktur och vit färg över allt när allt var tort.

Inte riktigt vad du frågade efter inser jag nu när jag kollat din fråga igen. :oops:

Användarvisningsbild
Camillao73
Happy messy hands
Kontakt:

Inläggav Camillao73 » 18 feb 2014, 19:28

Så, om jag tänker om så skulle jag skissa på ett papper hur jag ville ha texten. När jag var nöjd, ha blyerts på baksidan, lägga papperet på duken och sedan fylla i konturerna. Så gjorde jag när jag skrev vårt julkort "a la sådan där svarta tavlan text"

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 18 feb 2014, 22:09

Åh, två superbra tips!!! Och, den helvita tavlan är suuuupersnygg!!!

Tusen TACK!! Får se när jag tar tag i mitt projekt... scraprummet är omöjligt att ta sig in i ännu. (Tröttnade på att ha allt ouppackat i köket, så jag ställde in allt i mitt lilla scraprum och stängde dörren istället.)

Återkommer nog med frågor på vad allt material är - och vart man köper det! :D

Användarvisningsbild
Camillao73
Happy messy hands
Kontakt:

Inläggav Camillao73 » 19 feb 2014, 07:27

Sofia/Jozie skrev:Åh, två superbra tips!!! Och, den helvita tavlan är suuuupersnygg!!!

Tusen TACK!! Får se när jag tar tag i mitt projekt... scraprummet är omöjligt att ta sig in i ännu. (Tröttnade på att ha allt ouppackat i köket, så jag ställde in allt i mitt lilla scraprum och stängde dörren istället.)

Återkommer nog med frågor på vad allt material är - och vart man köper det! :D

Men då föregår jag dig och skriver vad jag använde här - nu när jag ser att du kan komma att ställa frågan. Är inte inne här så ofta.

Texturepaste är det samma som moedeling paste, så har man det går det lika bra
Texturepaste hittade jag här http://www.scrap-perra.se/produkter/far ... l-8oz.html

Gesso - en primer att använda på canvas eller andra målningar. Gör att duken inte suger åt sig av den färg man lägger på ovan - det går inte åt lika mycket färg med detta under. Gesso kan även anvädas som vit färg om man vill det. Men den är lite sträv i vissa märken.
Gesso hittar du här
http://www.scrap-perra.se/produkter/far ... add/gesso/

Bokstäverna som jag aldrig lär mig vad de heter, hittade jag nu på och det är Thickers, de vet du säkert vad de är men jag hittade mina här
http://www.scrap-perra.se/produkter/alf ... ckers-new/

Chipboard hjärtan vet du säkert vad det är med men jag hittade även mina hos scrap-perra
http://www.scrap-perra.se/produkter/dek ... chipboard/

Vad gäller vit färg så går det bra med vilken sort som helst. Jag köper stora tuber på Claes Ohlssons. Det brukar gå åt en del.

Men fråga gärna på om du undrar mer.

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 19 feb 2014, 08:16

Tusen tack, Camilla!!

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 19 feb 2014, 08:58

Nu har jag läst på om bildöverföring med akrylfärg. Det verkar kunna bli min metod för texten!! Kan man kladda på rätt mkt akrylfärg så att det inte blir så väldans slätt och fint liksom? Vill gärna ha det lite "shabby" men ändå att man lätt kan se vad som står. :)

Åh, vad kul det här ska bli! Tänk om jag blir helt fast? Jag som "aldrig" skulle bli intresserad av kladd och klet... hahaha

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 19 feb 2014, 09:53

Jag har tänkt att min tavla ska gå lite i stil med denna, men ha mer fokus på texten. Hur kan man få till såna där upphöjda fjärilar? Jag googlade på gjutformar (till gips tex) igår men hittade inget vettigt.
Bilagor
IMG_2523.JPG
IMG_2523.JPG (182.39 KiB) Visad 6366 gånger

Användarvisningsbild
karin@scrappa.nu
Kontakt:

Inläggav karin@scrappa.nu » 19 feb 2014, 10:11

Sofia/Jozie skrev: Kan man kladda på rätt mkt akrylfärg så att det inte blir så väldans slätt och fint liksom? :)

Du kommer att trycka ut färgen när du gör överföringen och jag tror det är svårt att få tillräckligt bra kontakt mellan trycket och färgen om du har ett alltför ojämnt underlag. Du kan ju alltid testa först och se hur ojämnt underlag som fungerar.

Kan den här typen av formar fungera?
Senast redigerad av 1 karin@scrappa.nu, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 19 feb 2014, 10:14

Aha, tack, Karin!

Det känns som att ett alternativ vore att skriva ut på lite tjockare papper och sen klippa ut alla bokstäver. Mycket jobb, men det kan det ju vara värt!

Användarvisningsbild
karin@scrappa.nu
Kontakt:

Inläggav karin@scrappa.nu » 19 feb 2014, 10:18

Det går att skriva ut på silkespapper och fästa det med lim/färg i ytan också. Jag har för mig att jag sett både Jennifer McGuire och och någopn mer (Heidi Swapp?) har gjort det, Jennifer med stämplar och den andra varianten i printer.

Letar efter länkar och återkommer. Såg du länken till Pysseltagens formar i mitt förra inlägg?

Jennifer McGuire Thinkg Inking & Heidi Swapp (smälte fast med vax).

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 19 feb 2014, 10:38

Såg formarna nu!! Tack! Ska kika från datorn sen och se om jag kan hitta någon storlek på dem! :)

Ska kolla länkarna också!! Tackar!!

Användarvisningsbild
karin@scrappa.nu
Kontakt:

Inläggav karin@scrappa.nu » 19 feb 2014, 10:40

Panduro har en del formar för att gjuta tvål/choklad/betong/ljus också.

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 19 feb 2014, 11:39

Har googlat massor efter formar och kollat alla "vanliga" sidor som Panduro tex, men tyvärr inte hittat några stora detaljerade fjärilar, eller rosor (så som på min tavla jag visade bild på).

Användarvisningsbild
Camillao73
Happy messy hands
Kontakt:

Inläggav Camillao73 » 19 feb 2014, 12:23

Då får du börja leta fjärilar och göra avtryck av dem i någon sådan där gjutlera och sedan gjuta därifrån.

Användarvisningsbild
lykta

Inläggav lykta » 19 feb 2014, 12:31

Om du har fjärilsdies du tycker om kan du göra egna "chipboard" genom att stansa ut flera och limma ihop på höjden med bra lim. Då är det bara att göra så många lager papper som du vill ha. Jag har bara testat på små grejer, men med bra lim (jag har haft Glossy accents) och en rejäl tyngd som kan hålla det slätt så borde det gå med större grejer också.

ozaki77

Inläggav ozaki77 » 19 feb 2014, 15:35

Precis som Karin skrev behöver ytorna ha bra kontakt vid en överföring, annars finns risken att all text inte följer med. Minsta luftbubbla gör ju att texten inte överförs där. Jag har ju överfört text på sten förut som du vet, http://www.pysselasa.blogspot.se/2012/11/wordart.html, och det enklast var ju om det var slätt, men det gick också om det var lite knökligt om man var noggran och tryckte ner ordentligt.
Kanske kan du även testa och vika fjärilar och måla dem med gesso för att få dem lite mer stela. Jag gjorde en tavla med vikta fjärilar och bildöverföring av text förra veckan, och jag tror absolut att man kan göra mer av fjärilarna än vad jag gjorde :-) Jag använde bara gesso på en.
http://www.pysselasa.blogspot.se/2014/0 ... varen.html

Lycka till!

Kram Åsa

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 19 feb 2014, 16:05

Problemet med fjärilarna är att jag vill ha väldigt detaljerade såna... Ingen die som duger då tyvärr. Så som på tavlan jag visade i tråden. Men, annars så skippar jag bara den delen och kör på text bara! :)

Användarvisningsbild
Ziro
Älskar blått
Kontakt:

Inläggav Ziro » 19 feb 2014, 18:51

Sofia/Jozie skrev:Problemet med fjärilarna är att jag vill ha väldigt detaljerade såna... Ingen die som duger då tyvärr. Så som på tavlan jag visade i tråden. Men, annars så skippar jag bara den delen och kör på text bara! :)

Om du har en stämpel med den typ av detaljerad fjäril som du vill ha så kan du stämpla på servett och klistra fast på kartong i lagom tjocklek. Sedan klipper du ut fjärilen för hand. Därefter klistrar du fast din fjäril och kanske målar runt kanterna så att den smälter in bättre. Kan det fungera månne? Det blir ju inte samma struktur som på din tavla. Jag har inte provat detta tidigare, så jag vet inte om det fungerar. Men det kanske kan vara värt ett försök?

Användarvisningsbild
lykta

Inläggav lykta » 20 feb 2014, 13:25

Jag kom på en möjlig lösning till fjärilarna! Det finns utstickare till kakor med "stämpel" som gör mönster i kakorna. Om du trycker ut såna i lättviktig lera som lufttorkar så kan du limma dem på tavlan sen. Panduro har ett par olika varianter med fjärilar:
http://www.pandurohobby.se/Katalog/90-Sla-in-Ge-bort/9010-Godis/901050-Bakverktyg/1/290031-Utstickare-3-st-fjarilar
http://www.pandurohobby.se/Katalog/90-Sla-in-Ge-bort/9010-Godis/901050-Bakverktyg/1/290083-Utstickare-4-st-pask
http://www.pandurohobby.se/Katalog/90-Sla-in-Ge-bort/9010-Godis/901050-Bakverktyg/1/900030-Millas-utstickare-glassfjaril

Den första länken är nog de mest detaljerade.

Användarvisningsbild
Ziro
Älskar blått
Kontakt:

Inläggav Ziro » 20 feb 2014, 16:19

Kan dessa fjärilar vara något?

Bild

Stephi säljer dem på sin säljblogg: http://stephisaljer.blogspot.se/

Jag har tingat dem åt dig. Vill du ha dem?

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 21 feb 2014, 10:04

Tack för allt tips!! Jag hade tänkt mig rätt stora fjärilar (största typ 15-20cm bred). Men, Stephis
fjärilar är perfekta!!

Tack för hjälpen att hitta och tinga dem, Siri!

Användarvisningsbild
Ziro
Älskar blått
Kontakt:

Inläggav Ziro » 21 feb 2014, 10:10

Sofia/Jozie skrev:Tack för allt tips!! Jag hade tänkt mig rätt stora fjärilar (största typ 15-20cm bred). Men, Stephis
fjärilar är perfekta!!

Tack för hjälpen att hitta och tinga dem, Siri!

:great:

Ja de lär ju inte vara så stora, men de ser ut att vara precis vad du letade efter i övrigt! Kul att kunna hjälpa till! :D

Återgå till "Scrapbooking"