Svensk Scrapbooking   Framsidan     TV     Scrapbooking     Butiker     Kalender     Sök i forumet Kontakt

Hur klär Ni kartong?

Tips, hjälp, instruktioner, nyheter
Användarvisningsbild
Pysen

Hur klär Ni kartong?

Inläggav Pysen » 18 maj 2012, 19:43

Behöver verkligen Er hjälp!!! :shock: (Japp, jag är snudd på desperat ;))
Jag har två bitar kartong som jag tänkte klä med ett snyggt papper och sen använda som fram och baksida på ett nytt album men papperet som jag vill fästa blir så bubbligt, har provat med decopage, multi-medium m.m. och allt blir bubbligt, vad gör jag för fel?
Funderade ett tag på dubbelhäftat tejp men fäster det tillräckligt, kan ju inte tejpa hela bakgrunden liksom :roll: ?

Hoppas någon har ett bra tips!

/Lena

Användarvisningsbild
Dilorf
Clean & Simple
Om: Ständigt kämpande..
DT: Dt hos Scrap-Perra
Kontakt:

Re: Hur klär Ni kartong?

Inläggav Dilorf » 18 maj 2012, 21:03

Jag skulle nog använda spraylim.. Finns många olika varianter. Här är en: http://slojddetaljer.se/Product.aspx?productid=1531 så du kan se vad jag menar.. :)

Användarvisningsbild
karin@scrappa.nu
Kontakt:

Inläggav karin@scrappa.nu » 18 maj 2012, 21:55

Minst bubblor blir det om du ser till att kartongen och pappret har samma fiberriktning och att du lägger det i press när det torkar. Jag använder helst bokbinderilim, finns ex.vis hos Slöjd-detaljer. Det gäller att hantera det tunna pappret så lite som möjligt när det är blött, stryk helst lim på kartongen.

Om du vill tejpa så täck hela kartongen med Biltemas dubbelhäftande tejp.

Användarvisningsbild
Pysen

Inläggav Pysen » 19 maj 2012, 12:02

Tack för Er hjälp! :great:

Spraylim har jag testat men tycker att det har en tendens att blöda igenom på papperet jag lägger ovanpå, det funkar nog finfint med tjockare papper men inte riktigt för detta.. eller så hade jag fel sort spraylim.
Aha, fiberriktning, hmm så långt hade jag inte tänkt, ska kolla in din sida Karin och se om det är lösning, om inte så gör jag ett försök med bokbinderilimmet. (Är ju sugen på att testa din anvisning för bokbinderi med så då kan det komma till användning fler gången :wink: )

/Lena

Användarvisningsbild
karin@scrappa.nu
Kontakt:

Inläggav karin@scrappa.nu » 19 maj 2012, 12:22

Det är både och som gäller, fiberriktning och bokbinderilim, fiberriktning är viktigast, bokbinderilimmet blir i längden billigare än scrappy glue eftersom man bör täcka ytan helt med lim.

Jag brukar spara mindre flaskor/burkar med bra korkar, använder nu en Ice Stickles-flaska när jag bara behöver lite lim, en burk som det varit Rock Candy Crackle Paint när jag vill kunna stryka ut lite och en plastburk som rymmer ett par deciliter när jag gör böcker, då har jag penslar med rätt styv borst, också från Slöjd-detaljer.

Användarvisningsbild
Pysen

Inläggav Pysen » 19 maj 2012, 14:06

Jo, jag förstod det, jag uttryckte mig bara oklart. Jag tänkte börja med papper och kartong i rätt fiberriktning och de lim jag har hemma, funkar inte de så byter jag till bokbinderilimmet.

Supertacksam för alla tips!

/Lena

Användarvisningsbild
marit
Kontakt:

Inläggav marit » 20 maj 2012, 18:12

Jag brukar köra på dubbel häftande tejp runt om och sen ett kryss i mitten, funkar jätte bra.

Återgå till "Scrapbooking"