Spegelvända text i Word

Tips, hjälp, instruktioner, nyheter
Anine

Spegelvända text i Word

Inläggav Anine » 06 jan 2009, 21:30

Hej!

En scrapkompis tipsade mig om att man kan spegelvända text i Word och skriva ut (och sen skära ut) istället för att köpa dyra alfabet, men jag kan inte för mitt liv klura ut hur jag spegelvänder texten i Word (jag har 2003). Man kan välja WordArt, men då kan jag bara gå upp till storlek 96 och jag vill ha större. Min kompis har använt upp till storlek 400. Nån som vet hur man gör? (Min printer är en Konica färg laserprintare).
Mvh,
Anine

Användarvisningsbild
karin@scrappa.nu
Kontakt:

Re: Spegelvända text i Word

Inläggav karin@scrappa.nu » 06 jan 2009, 21:40

Använder du WordArt kan du ju storleksförändra genom att ta tag i ett hörn på WordArt-objektet och dra ut det. Markören ändrar utseende till en pil när du för den över hörnet, då är det bara att hålla ner musknappen och dra till önskad storlek. Om du håller ner shift-tangenten samtidigt så behåller du proportionerna, annars kan du ändra så texten blir bara högre eller bara bredare.

lambisoft

Inläggav lambisoft » 06 jan 2009, 22:57

Minns att när jag skrev något i wordart klickade jag på en av ikonerna längst ner i vänster hörn så stod det rotera eller liknade, där spegelvände jag texten i alla fall på min gamla dator.

Användarvisningsbild
LoWi
Bag lady
Kontakt:

Inläggav LoWi » 07 jan 2009, 00:10

lambisoft skrev:Minns att när jag skrev något i wordart klickade jag på en av ikonerna längst ner i vänster hörn så stod det rotera eller liknade, där spegelvände jag texten i alla fall på min gamla dator.

Stämmer bra.

Allt förutsätter att du har menyn RITA öppen. Om inte så får du ta fram den först genom att högerklicka uppe vid de andra menyerna och sen välja Rita menyn.
Min hamnar längst ner... din kanske hamnar någon annanstans. Bara att kolla.

Men iaf... när du har skrivit ditt ord i WordArt, så klickar du på knappen Rita (som har en liten pil efter texten). Då kommer det upp en lista på alternativ och du väljer "Rotera eller vänd". Det alternativ du ska välja för att spegelvända texten är "Vänd vågrätt"

Lycka till!

//Lotta

Användarvisningsbild
Morfen
Morfelicious
Kontakt:

Inläggav Morfen » 08 jan 2009, 09:02

Gå till menyraden, välj Visa -> Verktygsfält -> Rita
Då kommer det upp ett verktygsfält nertill i Word.
Skriv de bokstäverna du vill använda, markera texten, tryck på Word Art-A:et på verktygsfältet som kom upp nertill. Välj typsnitt.
Markera det du skrivit genom ett musklick, gå sedan till verktygsfältet nertill igen och välj denna gång Rita. Då kommer det upp en meny där du kan välja Vänd vågrätt.
Klart!

För att ställa upp storleken på texten så kan du, i fältet där storleken står, skriva in vad du själv vill. Standardmässigt så går den bara till 96, men vill du ha 348 istället så skriver du bara in det där.
Lyck till!

Anine

Inläggav Anine » 22 jan 2009, 11:30

Tack för hjälpen alla! Nu funkar det, men..

Morfen skrev:För att ställa upp storleken på texten så kan du, i fältet där storleken står, skriva in vad du själv vill. Standardmässigt så går den bara till 96, men vill du ha 348 istället så skriver du bara in det där.
Lyck till!

Jag forsökte skriva nåt annat nu, men det händer ingenting. Markerar storleken och trykker ett nummer, men det händer ingenting. Kan man verkligen skriva en storlek?

Återgå till "Scrapbooking"