skrivare och inställningar

Program, freebies, tips
milos56

skrivare och inställningar

Inläggav milos56 » 28 maj 2012, 14:41

Ni som använder digitala stämplar och skriver ut på skrivare. Har ni Epson eller? Har fått rådet att köpa Epson men måste det vara någon speciell eller är bläcket lika i alla deras skrivare. Använder ni någon speciell inställning när ni kör digisar.
Jag använder PM och MCP teknik och kör på Letraset 270 gr. Är detta rätt papper?

Ska köpa en ny skrivare och är så vilsen men vill ha en som verkligen håller färgen på stämpelmotivet när man färglägger så att ansikten mm inte ser skitiga ut. Vet att det skrivits om detta förut men hittade det inte nu. Hjälp.

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Re: skrivare och inställningar

Inläggav Sofia/Jozie » 28 maj 2012, 21:08

Jag har en epson med DURABrite-bläck. Min skrivare tar inte 270gr papper rakt av, utan jag måste trixa och skära till en remsa vanligt tunt skrivarpapper och fästa 270gr papperet på, då funkar det! Jag lurar liksom skrivaren så att den tar det tunnare papperet och då accepterar den att det kommer ett tjockare sen. Men om jag försöker direkt med det tjockare, så tuggar den bara och tar inte emot papperet. Vet inte exakt vad min modell heter, men det är en 3-i-en-skrivare med ett par-tre år på nacken. Funkar bra med Copics iaf, och PM är ju samma typ av penna.

milos56

Inläggav milos56 » 29 maj 2012, 13:21

Tack för hjälpen. Jag har idag köpt en Epson Stylus photo PX730WD. Hade med mig Letrasets papper och PM till affären och de garanterade att det skulle funka. När jag kom hem kopplade jag in den dock inte till datorn utan tog en kopia på en digis jag hade utskriven. Den tog pappret direkt i facket och kopierade tog fram PM och satte mig att färglägga med dessa + MCP och inte en enda linje som smetade utan det blev perfekt. Jag blev verkligen nöjd. Hoppas det går lika bra att koppla in till datorn också men det får vänta tills ikväll. Kommer att bli många nya digisar nu när man kan skriva ut dem så bra och inte behöva vara rädd för att smeta ut linjer. Kan verkligen rekommenderas. :great:

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 29 maj 2012, 13:46

Det låter ju helt perfekt!!! Blir väldigt sugen på att byta ut min Epson som vägrar ta papperen direkt... Hmmm... tål att funderas på! (Har nyligen köpt en laserskrivare till distresserna...)

Acsos

Inläggav Acsos » 16 okt 2012, 20:24

Sofia/Jozie; Vad har du köpt för laserskrivare till distresserna? Jag vill köpa en skrivare som tar papper på minst 200g, men när jag söker på nätet är det svårt att hitta info om vad de olika skrivarna tar för tjocklek på papper. Vissa står det på o andra inte.

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 16 okt 2012, 21:12

Denna har jag köpt: http://produkter.mediamarkt.se/store/st ... p-325.html

Samsung CLP-325

Den tar Canson Montval akvarellpapper på 200g utan problem. Den tar däremot inte Letrasets 270gr papper. Jag har provat två ggr och det fastnade båda ggrna. Nu vågar jag inte prova mer. :)

Acsos

Inläggav Acsos » 17 okt 2012, 15:04

Tack för svar :)
Jag kollade upp din skrivare och enligt NetOnNet så klarar den: 60 till 105g/㎡
Så man skulle kunna chansa på vilken skrivare som helst för man kan tänja på 'reglerna' lite o ta tjockare papper än vad de ska kunna ta egentligen?
För jag skulle helst vilja ha en laser skrivare (ej färg) för det blir billigare men de skrivarna verkar inte kunna ta tjockare papper över huvud taget, jag har inte hittat NÅN som tar mer än 163g. Det är bara färglaser skrivarna som kan ta tjockare papper, lite tråkigt.

Användarvisningsbild
Mummylade
Kontakt:

Inläggav Mummylade » 20 okt 2012, 18:51

Hmm,
måste man ha en färglaser om man vill använda akvarellpapper och skriva ut digisar? Samsung har ju även skrivare som bara skriver ut i svart-vitt och jag tänker "varför mickla med flera patroner när man bara behöver svart?"
Är det nån som provat det?
T ex
http://www.netonnet.se/art/dator/skriva ... 9418.6388/

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 21 okt 2012, 00:26

Acsos skrev:Tack för svar :)
Jag kollade upp din skrivare och enligt NetOnNet så klarar den: 60 till 105g/㎡
Så man skulle kunna chansa på vilken skrivare som helst för man kan tänja på 'reglerna' lite o ta tjockare papper än vad de ska kunna ta egentligen?
För jag skulle helst vilja ha en laser skrivare (ej färg) för det blir billigare men de skrivarna verkar inte kunna ta tjockare papper över huvud taget, jag har inte hittat NÅN som tar mer än 163g. Det är bara färglaser skrivarna som kan ta tjockare papper, lite tråkigt.

Min skrivare, den jag länkade till, tar 220 g/m2. Det står under infon på länken.

Gällande färg/svart så funkar säkert svart lika bra, men jag visste att denna funkade, hade okej pris, därför blev det den. :D

Återgå till "Digital Scrapbooking"