Hjälp med falsk metall

Askar, tårtbitar och allt annat man kan hitta på!
Användarvisningsbild
Malatezta
Kontakt:

Hjälp med falsk metall

Inläggav Malatezta » 29 apr 2013, 22:40

Jag ska precis testa att göra mitt första alster med metalltejp eller falsk metall.
Nu har jag en liten fundering gällande hur man ska lägga på själva tejpen på mitt alster.
Ska jag tejpa över hela alstret och sen använda ett verktyg för att få fram "mönstren" under? Eller lägger ni en liten bit i taget?

Det är en canvas i måtten 20x20 cm som jag ska täcka.
Tacksam för alla tips.

// Malatezta

Användarvisningsbild
cri_kee
Kontakt:

Re: Hjälp med falsk metall

Inläggav cri_kee » 29 apr 2013, 23:49

Jag brukar fästa mina saker på alstret innan jag lägger på tejpen. Ibland knövlar jag ihop tejpen och ibland fäster jag tejpen slät. Brukar ibland använda stora och ibland små tejpbitar. Det beror lite på vilket resultat jag är ute efter. Gnuggar lite på tejpen för att börja ta fram detaljerna från sakerna under tejpen- Är man för hårdhänt går tejpen sönder. Men det är bara att ta lite ny tejp över. Jag har en embossingpenna (en sån med liten kula) som jag använder för att följa sakerna under tejpen. Vet att en del använder olika storlekar på embossingpennan för att inte skada tejpen. Börja med stor kula och använde mindre och mindre. Det finns också speciella verktyg som kan skapa mönster, men dessa har jag aldrig provat. Lycka till!

Användarvisningsbild
Scrapkuben
Jag ska bara...
Om: Försnurrad gotländska
Kontakt:

Inläggav Scrapkuben » 30 apr 2013, 08:07

Ju fler skarvar, desto mer effekt brukar det bli på alstret. Sen beror det ju på som sagt vilket resultat man är ute efter.

Användarvisningsbild
Nickan73a
Kontakt:

Inläggav Nickan73a » 30 apr 2013, 16:10

Jag kör med bitar i blandad storlek. Kör även med en sporre (sån man har när man syr, till mönstret - en piggig sak) i kanterna på mina tejpbitar för att de ska se dit nitad ut

http://www.nickanpysslar.blogspot.se/search/label/metalltejp

ozaki77

Inläggav ozaki77 » 30 apr 2013, 22:24

Även jag gör lite olika gällande storlek på bitarna beroende på vilken effekt jag vill ha. Jag har upptäckt ett jättebra sätt att få fram mönstret på det man har under utan att riskera att tejpen går sönder. Det är att använda suddet som finns på toppen av blyertspennor! Det funkar jättebra :-) slätar ut tejpen och tar fram det som ligger under. Toppen! Jag brukar också pigga kanterna så att det mer ska likna metallbitar.
Lycka till! Det är en kul teknik :-)

Återgå till "Alter"