Behöver jag en stansmaskin?

Maskiner, verktyg och material
Vegofisken

Behöver jag en stansmaskin?

Inläggav Vegofisken » 03 nov 2015, 06:36

Hej! Jag dyker upp då och då när jag får ett pysselryck men jag har så många hobbies så jag är väl ingen riktig pysselfantast på heltid. Just nu är jag inne på Art Journaling då jag gillar själva kladdande-grejen! :)

Jag har blivit nyfiken på stansmaskiner och har nu funderingar kring, inte VILKEN maskin jag kan tänkas vilja ha utan, BEHÖVER jag en maskin överhuvudtaget?

Jag fattar att inte ni kan svara på det men min fråga är: till vad använder ni era maskiner? Alltså, är det när ni ska göra LO's, kort, ni kanske massproducerar saker etc...

Jag var lite sugen på en fjärilsstans häromdagen och det var då jag insåg att EN stans är ganska dyr men med en maskin kan jag få så mycket mer. Jag sitter dessutom på en generös rabattkupong hos Panduro för tillfället.

Hoppas ni förstår hur jag tänker och att ni kan bidra med någon tanke. :)

Användarvisningsbild
karin@scrappa.nu
Kontakt:

Re: Behöver jag en stansmaskin?

Inläggav karin@scrappa.nu » 03 nov 2015, 08:33

Bra fråga.

Jag har både en manuell maskin (Big Shot) och en gammal elektronisk (Silhouette original).

Om du tror att du vill ha någon typ av stansmaskin så tycker jag att du först skall fundera på om du vill ha en manuell eller elektronisk.

Den stora fördelen med den elektroniska är att du inte behöver köpa nya stansar utan i princip kan använda vilka bilder och vilka teckensnitt som helst. Fördelen med den manuella är att du kan stansa i något kraftigare material och att du kan strukturprägla (embossa). Det finns visserligen embossingspetsar till de elektroniska maskinerna men det blir inte lika bra resultat. Det går också fortare att stansa med den manuella och du behöver inte använda dator.

Jag använder mina maskiner rätt mycket men jag har mycket stansar (har haft olika modeller av manuella stansmaskiner sedan den första QuicKutz-tången). För tillfället mest till kort eftersom jag inte gjort så mycket scrapsidor de senaste åren. Det jag däremot använt min Silhouette en del till på slutet är vinyl till skyltar, HTV (tygtryck med vinyl) till tröjor och tyg till applikationer.

Vegofisken

Re: Behöver jag en stansmaskin?

Inläggav Vegofisken » 06 nov 2015, 17:43

Tack Karin för ditt svar! Häromdagen tittade jag på en timme lång youtube-video om Big shot (och Big Shot Plus)! Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig men jag är väldigt sugen och jag kan som sagt fundera ett tag till då min kupong gäller i fyra månader till! :D

Återgå till "Maskiner och material"