storlek på bilder?

Kameror, skrivare, teknik, utrustning, program, internet
ozaki77

storlek på bilder?

Inläggav ozaki77 » 03 jan 2014, 09:25

hej!
Under julledigheten har jag roat mig med att surfa runt och besöka olika bloggar för inspiration. Vad jag tänkte på vara att de flesta bloggar har ganska stora bilder på sina alster, större än de jag har. I andras bloggar tycker jag det ser jättebra ut och jag gillar formatet, men i min egen blogg tycker jag att det ser så stort ut. Men jag tänker att jag ska testa. Jag hade förut storlek stor men i det senaste inlägget valde jag istället extra stor. Nu behöver jag eran hjälp. Skulle ni vilja vara så gulliga och kika in hos mig och ta en titt? Vilken storlek tycker ni är bäst? Är den senaste bilden för stor? Har ni annan feedback på bloggens utseende så tas även det tacksamt emot.
Här hittar ni mig:
www.pysselasa.blogspot.se

Tack på förhand!

Åsa

Användarvisningsbild
Cornelia
DT: Phunnyface, Hjerteboden
Kontakt:

Re: storlek på bilder?

Inläggav Cornelia » 03 jan 2014, 12:14

Jag kikade förbi och lämnade en kommentar!

Användarvisningsbild
'Bitte'

Inläggav 'Bitte' » 03 jan 2014, 12:59

En sak att tänka på då det gäller blogspot. Bilderna läggs ju i ett album hos Picasa. Om du har stora bilder så går det ganska snabbt att fylla sina fria kvot - men det går ju att betala för mer utrymme.
Man brukar säga att upp till 800 pxl är gratis i utrymme beräknat.

ozaki77

Inläggav ozaki77 » 03 jan 2014, 13:03

Cornelia skrev:Jag kikade förbi och lämnade en kommentar!

Tack Cornelia! Det uppskattas!
Va bra att du gillar det större formatet, då vågar jag köra på det :-)

ozaki77

Inläggav ozaki77 » 03 jan 2014, 13:06

'Bitte' skrev:En sak att tänka på då det gäller blogspot. Bilderna läggs ju i ett album hos Picasa. Om du har stora bilder så går det ganska snabbt att fylla sina fria kvot - men det går ju att betala för mer utrymme.
Man brukar säga att upp till 800 pxl är gratis i utrymme beräknat.

Oj, det hade jag ingen aning om! Jag är inte så hajj på allt i bloggvärlden....
Tack för infon!
Finns det andra bloggar som ger större gratis utrymme?

Användarvisningsbild
@ulrika
Den scrappande polisen
DT: SWE Scrapbook, BoBunny
Kontakt:

Inläggav @ulrika » 03 jan 2014, 14:01

Men om jag förstår rätt så är det ju inte den så att säga fysiska storleken på bilderna som avgör?!
Ifall du pixelmässigt minskar bilden, men sen laddar upp den som "extra stor" så är den ju fortfarande lika stor rent pixelmässigt. När jag fotar mina layouter och annat pyssel jag har i bloggen så ställer jag in redan på systemkameran så att jag fotar med "sämre" upplösning. Det blir ändå jätteskarpt och fint trots att jag sen laddar upp bilderna som "extra stora".

Nu ska jag in i din blogg och kika! :wink:

Användarvisningsbild
@ulrika
Den scrappande polisen
DT: SWE Scrapbook, BoBunny
Kontakt:

Inläggav @ulrika » 03 jan 2014, 14:03

Ja, jag tycker bilden i det senaste inlägget är jättebra i storlek! Förmodligen är det bara ovana som gör att du tycker att det är för stort! :wink:
Jag tycker det är jättebra att man har stora bilder i sin blogg! En del har den allra minsta storleken, och det är så synd för man ser ju så dåligt! Och inga detaljer går att urskönja!

ozaki77

Inläggav ozaki77 » 03 jan 2014, 15:18

Tusen tack för att du förtydligade det hela för mig Ulrika!
Jag ska tänka på det i fortsättningen, hur jag tar bilderna så att de inte blir för stora pixelmässigt.
Tack för feedback angående bloggen oxå :-) Då ska jag våga ha kvar den stora storleken.

Kram!

Användarvisningsbild
'Bitte'

Inläggav 'Bitte' » 03 jan 2014, 17:15

@ulrika skrev:Men om jag förstår rätt så är det ju inte den så att säga fysiska storleken på bilderna som avgör?!
Ifall du pixelmässigt minskar bilden, men sen laddar upp den som "extra stor" så är den ju fortfarande lika stor rent pixelmässigt. När jag fotar mina layouter och annat pyssel jag har i bloggen så ställer jag in redan på systemkameran så att jag fotar med "sämre" upplösning. Det blir ändå jätteskarpt och fint trots att jag sen laddar upp bilderna som "extra stora".

Nu ska jag in i din blogg och kika! :wink:

Aha det är så. Då kan man ju ladda upp i tex 500 pxl och sen ange större bild i bloggen.
Tack för infon.

Användarvisningsbild
Cornelia
DT: Phunnyface, Hjerteboden
Kontakt:

Inläggav Cornelia » 03 jan 2014, 18:02

Jag "förminskar" mina bilder till 20% av originalstorleken (det gör man lätt i paint, till exempel) och anger sedan "extra stor" när de visas i bloggen. Tycker att det funkar bra.

Återgå till "Fotografering och data"