skulle vilja börja blogga

Kameror, skrivare, teknik, utrustning, program, internet
Användarvisningsbild
raiseyourvoice89

skulle vilja börja blogga

Inläggav raiseyourvoice89 » 04 mar 2013, 10:19

jag skulle gärna vilja börja blogga.... vilken sida är bäst? blogspot.se? blogg.se?

dessutom är jag så usel på alla dessa speciella koder man tydligen ska kunna för att ändra i design osv på bloggen.
någon som skulle vilja hjälpa mig med detta kanske?

Användarvisningsbild
Camillao73
Happy messy hands
Kontakt:

Re: skulle vilja börja blogga

Inläggav Camillao73 » 04 mar 2013, 11:19

Jag skulle säga att wordpress.com är absolut bäst.

Användarvisningsbild
Kate5761
Om: Kreativ mamma & mormor

Inläggav Kate5761 » 04 mar 2013, 11:52

Håller med, enkelt att förstå och bra förklaringar till det mesta. Allt kan man inte på en gång, man lär sig efter hand.
Har själv bara hållt på i 3 veckor!!
Lycka till

Användarvisningsbild
@ulrika
Den scrappande polisen
DT: SWE Scrapbook, BoBunny
Kontakt:

Inläggav @ulrika » 04 mar 2013, 14:31

Och jag tycker Wordpress är hopplös, trög och saknar flera av de rolga gadgetar som blogspot har!!
Jag har trivts jättebra med blogspot i många år!
Visst kan du säkert få hjälp, men en del saker lär man sig allteftersom så det ordnar sig nog!
Utseendet på bloggen ställer du ju in "automatiskt" med olika slags mallar. Inga bekymmer! ;-)
Lycka till!

Användarvisningsbild
BellaMio
Shabby chic girl
Kontakt:

Inläggav BellaMio » 04 mar 2013, 14:40

Jag håller med om att blogspot är trevligare än wordpress. Jag har testat alla tre och tycker att blogg. se är väldigt enkelt att förstå, men ganska trist när man väl vill ha lite roligare saker i bloggen. Wordpress har jag försökt mig på 2 ggr och gett upp båda gångerna. Alldeles för krångligt för mig! Blogspot är ganska enkelt, har en hel del roliga funktioner och på senare tid tycker jag det är väldigt stabilt oxå.

Ett tips är ju att skapa en blogg på alla tre ställena och testa vilken av dem du tycker är lättast/roligast att använda!

Användarvisningsbild
Kritos
Kontakt:

Inläggav Kritos » 04 mar 2013, 15:33

Jag tycker blogg.se är bäst för att det krånglar minst och är lätt att ladda upp bilder. Blogspot och jag kommer inte överrens. Bara en massa krångel och strul och då är det inte roligt att blogga. Men då vill jag ha det enkelt och inte hålla på och greja så mycket med min blogg.

Användarvisningsbild
lykta

Inläggav lykta » 04 mar 2013, 16:11

Jag tillhör skaran som föredrar blogspot, jag kan INGET om kodning, men med blogspot finns ändå mycket man kan greja med själv i utseendet - utan att kunna mer än att läsa knappar och menyer. :wink:

Grejar lite med wordpress, eftersom både Kortskissen och ScrappTorget använder det. Man kan göra mycket, mycket mer med en wordpress-blogg, men jag har inte riktigt lyckats förstå hur alla finesser funkar där...

Skriva inlägg och ladda upp bilder funkar ungefär lika i wordpress och blogspot, blogg.se vet jag inget om.

Användarvisningsbild
cri_kee
Kontakt:

Inläggav cri_kee » 04 mar 2013, 18:03

Jag har bara testat blogspot, men har aldrig haft problem hittills. Det mesta finns att läsa sig till, annars finns det ju detta toppenforum där man kan fråga sig fram :D Lycka till bloggandet, vad du än väljer!

Användarvisningsbild
Ziro
Älskar blått
Kontakt:

Inläggav Ziro » 04 mar 2013, 18:48

Jag har haft alla tre bloggarna som nämns ovan, blogg.se, blogspot och wordpress. Jag skulle välja blogspot till en nybörjare och wordpress till en mer erfaren.

Användarvisningsbild
'Bitte'

Inläggav 'Bitte' » 04 mar 2013, 21:20

Jag har haft blogspot i ca 3 år i flera bloggar.
Jag kunde inte något om kodning när jag började.
I blogspot finns allt klart - bara att registrera sig och börja blogga. Det finns en mängd färdiga mallar.
När man sen börjar kunna mer kan man gå in på detta med kodning och ändra om man vill.
Några problem med att lägga in bilder har jag aldrig upplevt.
Man får automatisk Picasa när man regar sig.
Feedburner är en annan grej som finns för blogspot där läsare får rega sin mailadressoch så får då automatisk mail när man skriver ett nytt inlägg.
Jag har aldrig upplevt något strul under de 3 år jag haft bloggarna. Enda problem som var gällde när de bytte till ny och bättre instrumentpanel men det är helt borta numera.

Om du väljer blogger finns mycket hjälp att få hos Fixa.

Forumet:
http://fixadinblogg.com/index.php?/index/

Artiklar och tips - till höger finns alla inlägg med tips:
http://www.fixa-din.blogspot.se/
Senast redigerad av 2 'Bitte', redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
'Bitte'

Inläggav 'Bitte' » 04 mar 2013, 21:22

Ziro skrev:Jag har haft alla tre bloggarna som nämns ovan, blogg.se, blogspot och wordpress. Jag skulle välja blogspot till en nybörjare och wordpress till en mer erfaren.

Det håller jag med om.

Användarvisningsbild
raiseyourvoice89

Inläggav raiseyourvoice89 » 06 mar 2013, 15:15

tack för alla svar. ska kolla igenom bloggarna och se vilken som kommer att passa för mig. sen ska jag bara komma på ett namn till bloggen, vilket inte är lätt känner jag... men det löser sig väl.

Användarvisningsbild
@ulrika
Den scrappande polisen
DT: SWE Scrapbook, BoBunny
Kontakt:

Inläggav @ulrika » 06 mar 2013, 17:09

raiseyourvoice89 skrev:tack för alla svar. ska kolla igenom bloggarna och se vilken som kommer att passa för mig. sen ska jag bara komma på ett namn till bloggen, vilket inte är lätt känner jag... men det löser sig väl.

Raise you voice vore väl ett bra namn på en blogg?? Som ditt alias här på SS?! :wink:

Användarvisningsbild
Sofia/Jozie
Turkos & brunt
Kontakt:

Inläggav Sofia/Jozie » 06 mar 2013, 20:16

Jag föredrar också blogger.com (blogspot). Jag har provat wordpress, men kommer inte överens med det. blogg.se tycker jag är för begränsat.

Däremot så går inte blogspot ihop med internet explorer. Det funkar jättebra med google chrome.

Användarvisningsbild
raiseyourvoice89

Inläggav raiseyourvoice89 » 06 mar 2013, 21:21

@ulrika - jag tror att det finns en blogg som heter så redan.... men ja skulle vilja ha typ ett bloggnamn om de jag kommer att blogga om; scrapbooking, lite om mig som fristående hudvårdskonsult på mary kay o livet typ i största allmänhet....

Användarvisningsbild
lykta

Inläggav lykta » 07 mar 2013, 12:46

Oh, roligt! Här kommer lite förslag till bloggnamn från mig. Jag är hemma sjuk och har tråkigt...

scrapyourbeatyfullife
scrappingmybeatufullife
scrappinglifesbeauty
mybeautifulscrappylife

Användarvisningsbild
mizz_Freya
Kontakt:

Inläggav mizz_Freya » 19 mar 2013, 22:49

Jag är också helt ny med bloggandet..Håller på och bygger upp en i blogspot, som ska vara bra för oss nybörjare.
Hållit på med data i 20 år, men just detta håller jag på att bli galen på. :evil: Att komma igång är enkelt då det är färdiga mallar att välja på..men sen att få alla olika snygga flikar och sånt alla ni andra har, få jag inte till.
Vill även ha mina YouTube favoriter i en lista där men blir hela tiden bara samma person flera gånger.
Hatar läsa manualer, men får väl kika lite i dom där bloggnyttiga länkarna vi fick där längre upp och se om jag också får ordning på den tillslut. =)

Användarvisningsbild
cri_kee
Kontakt:

Inläggav cri_kee » 20 mar 2013, 06:28

mizz_Freya skrev:Jag är också helt ny med bloggandet..Håller på och bygger upp en i blogspot, som ska vara bra för oss nybörjare.
Hållit på med data i 20 år, men just detta håller jag på att bli galen på. :evil: Att komma igång är enkelt då det är färdiga mallar att välja på..men sen att få alla olika snygga flikar och sånt alla ni andra har, få jag inte till.
Vill även ha mina YouTube favoriter i en lista där men blir hela tiden bara samma person flera gånger.
Hatar läsa manualer, men får väl kika lite i dom där bloggnyttiga länkarna vi fick där längre upp och se om jag också får ordning på den tillslut. =)

Kul att du börjat blogga. Du har fått till en fin sida
Jag kikade in i din blogg...skulle gärna se att dina bilder var större så man inte behövde klicka dem stora.
Vad är det för flikar du menar? Kan du visa något exempel från någon blogg?

Användarvisningsbild
raiseyourvoice89

Inläggav raiseyourvoice89 » 20 mar 2013, 09:42

http://mybeautifulscrappylife.blogg.se/?tmp=673181

så här blev min blogg. ska ändra på header med bilder när jag har tid.
Senast redigerad av 1 raiseyourvoice89, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
mizz_Freya
Kontakt:

Inläggav mizz_Freya » 20 mar 2013, 11:17

Kul att du börjat blogga. Du har fått till en fin sida
Jag kikade in i din blogg...skulle gärna se att dina bilder var större så man inte behövde klicka dem stora.
Vad är det för flikar du menar? Kan du visa något exempel från någon blogg?[/quote]

Oj va kul..då var du troligen min ALLRA första besökare. =)))) La upp den i min profil här efter att jag skrev.

Jag brukar minska ner bilderna till 30% för Facebook och sånt..ska jag inte göra dom så små menar du?
Upptill har många olika flikar med olika innehåll, så allt inte blir så blandat.
Vill kunna ah bilder och skriva om hundarna också tex, men inte blandat med scrap.
Vissa har såna där "moln" där det finns olika ämnen..sånt får jag inte till.
Älskar kolla på Yotube , alla så duktiga kreativa tjejjer och killar där...skulle gärna ha en lista med dom favoriterna där det kanske är en bild från deras senaste upplagda tex. Nu har alla dom som eg ska vara olika skapare blivit LiveartNow. Hon är jätte duktig men behöver juh inte vara flera gånger upp.
Toppen kunna få lite tips från er som kan..jag har slitit mitt hår och velat slänga ut datorn när jag inte får till det.

Användarvisningsbild
cri_kee
Kontakt:

Inläggav cri_kee » 20 mar 2013, 14:36

Om du tar en titt i min blogg t ex så ser du att bilderna är stora. Jag vet att många diskuterat det att det är skönt att slippa klicka upp bilden till stor. Det är trots allt många bilder man vill titta på. När du lägger upp bilden i bloggen så kan du ställa dug på bilden och välja storlek. Jag väljer alltid extra stor. Det kan hända att du behöver justera bredderna (detta gör du i malldesigner) i bloggen för att kunna använda extra stora bilder. Prova dig fram.

Ta gärna kontakt med någon bloggare som har dessa moln du pratar om. Då kanske de kan hjälpa dig att lösa den biten.

Användarvisningsbild
cri_kee
Kontakt:

Inläggav cri_kee » 20 mar 2013, 14:37

raiseyourvoice89 skrev:http://mybeautifulscrappylife.blogg.se/?tmp=673181

Vad fint du har fått det! Och ett härligt bloggnamn :pompom:
Gillar att du valt stora bilder...enkelt att navigera sig fram :D

Användarvisningsbild
raiseyourvoice89

Inläggav raiseyourvoice89 » 20 mar 2013, 15:59

cri_kee skrev:

Vad fint du har fått det! Och ett härligt bloggnamn :pompom:
Gillar att du valt stora bilder...enkelt att navigera sig fram :D

tack! :D jag hittade lite gratis designer man kunde ladda ner och använda, så jag gjorde det. Kände att jag hade aldrig kunnat fixa en design själv.
ska hitta lite bilder som passar in i min header bara, sen är jag väldigt nöjd :D

Användarvisningsbild
mizz_Freya
Kontakt:

Inläggav mizz_Freya » 21 mar 2013, 01:27

oohh..va fint du gjort det. Ordning och redan. =)

Återgå till "Fotografering och data"